Voorbeeldbrief ontslag

Met een ontslagbrief wordt een arbeidsovereenkomst officieel beëindigd. Onderaan deze pagina vindt u verschillende gratis voorbeeldbrieven waarmee u eenvoudig uw ontslag indient.

Ontslag indienen is vaak een grote stap. Iedere werknemer heeft zijn eigen reden om zijn arbeidsovereenkomst op te zeggen. Vaak genoemde redenen variëren van “nieuwe uitdagingen aangaan” tot “dichter in de buurt van mijn woonplaats”. Iedereen kent de emails wel waarin werknemers bedanken voor de fijne tijd die zij hebben gehad en daarin ook de reden van vertrek.

Tips voor ontslagbrief

Een ontslagbrief schrijf je als het goed is niet dagelijks en daarom is het ook erg lastig een goede brief te schrijven. Wil je geen gebruik maken van onze voorbeeldbrief of wilt u hier uw eigen draai aangeven, dan kunt u gebruik maken van onze tips.

De tips die wij hebben opgesteld zijn als volgt:
  • Korte brief;
  • Formeel taalgebruik;
  • Houdt de brief beleefd, schrijf niet over vetes en ruzies;
  • Benadruk positieve speciale dingen, zoals fijne werksfeer, lang gewerkt, etc.;
  • Wanneer je de reden van ontslag formuleert richt je dan op zaken als kansen nieuwe werkgever, kortere reistijd, beter salaris of een hogere functie;

Voorbeeldbrief ontslag

Voorbeeldbrief ontslag

(U kunt deze gratis gebruiken)
Naam
Adres
Postcode + Plaats
Evt. Tel. Nr.
Evt. e-mailadres

Naam werkgever
Adres/postbus
Postcode + Plaats

Plaats
Datum


Betreft: beëindiging arbeidsovereenkomst


Geachte heer/mevrouw [naam]

Middels deze brief deel ik u mede dat ik mijn arbeidsovereenkomst met [naam bedrijf] wil beëindigen omdat ik [Reden, bv nieuwe uitdaging, rustiger aan wil doen, etc.].
Ik neem ontslag per de eerst mogelijke datum met inachtneming van de contractuele opzegtermijn van [Aantal] maanden. Dit houdt in dat ik per [Datum] uit dienst treed.

Graag ontvang ik van u een overzicht van de voor mij relevante arbeidsvoorwaarden die verrekend moeten worden met mijn salaris.

Verder wil ik u en mijn collega’s bedanken voor de goede en correcte samenwerking. Ik heb met veel plezier voor [Naam bedrijf] gewerkt en wens het bedrijf veel succes in de toekomst.

Met vriendelijke groet,

[Uw handtekening]
[Uw naam(persoon die ontslag neemt)]