Voorbeeldbrief sollicitatie

U kunt onze gratis sollicitatie voorbeeldbrief gebruiken onderaan deze pagina. Dit is een complete en formele sollicitatiebrief, waarmee je niets over het hoofd ziet.

Een sollicitatiebrief is een motivatie waarom jij graag bij het betreffende bedrijf wilt werken en wat je het bedrijf te bieden hebt. Een sollicitatiebrief moet vergezeld worden met een curriculum Vitae en eventueel een cijferlijst, referenties en/of werkgeversverklaringen. Het is belangrijk dat de sollicitatiebrief er goed uit ziet, omdat dit het eerste is wat de werknemer van u te zien krijgt. Om een goede brief te schrijven hebben we op deze pagina wat uitleg, tips en een voorbeeldbrief sollicitatie opgesteld.

Situatie

Als kandidaat bevindt u zich in een positie waarin u afhankelijk bent van een bedrijf/bedrijven. Uw wens is immers dat het bedrijf u geld gaat betalen. Verder bent u waarschijnlijk niet de enige kandidaat een is er ook nog geen arbeidsrelatie. Daarom komt het voor dat sollicitanten onbeschoft behandeld worden, waarbij bijvoorbeeld ongepaste vragen worden gesteld of dat ze vooraf al laten doorschemeren dat het eigenlijk geen zin meer heeft.

Open sollicitatie

Bij een open sollicitatie solliciteert u bij een bedrijf, maar weet u niet of er op dat moment vacatures open staan. Het bedrijf kan dan vervolgens nagaan of ze uw expertise ergens kunnen gebruiken. Open sollicitaties stralen creativiteit en ondernemendheid uit, ook laat u daarmee zien dat het bedrijf u aanspreekt en niet zozeer de functie of het salaris.
Helaas is het zo dat niet alle bedrijven open sollicitatie brieven bekijken en ze soms direct in de prullenbak verdwijnen. Laat je dat er niet van weerhouden er open sollicitaties te versturen, meer dan de helft bekijkt deze serieus!

Tips

Zorg ervoor dat uw sollicitatiebrief de aandacht trekt! Om u hierbij te helpen kunt u gebruik maken van onderstaande tips. Ook raden we u aan de voorbeeld sollicitatiebrief onderaan deze pagina te bekijken.
  • Zorg voor een pakkend begin;
  • Schrijf korte zinnen;
  • Schrijf positief;
  • Zorg ervoor dat je overtuigend overkomt;
  • Schrijf in foutloos Nederlands en let erop dat je namen van personen goed schrijft;
  • Houdt de brief bondig (één a4tje).


Voorbeeldbrief sollicitatie

Voorbeeldbrief sollicitatie 1

(U kunt deze gratis gebruiken)
Naam
Adres
Postcode + Plaats
Evt. Tel. Nr.
Evt. e-mailadres


Aan:
Naam werkgever
Adres/postbus
Postcode + Plaats

Plaats
Datum

Betreft: open sollicitatie webshop

Geachte heer, geachte mevrouw,

Webwinkel [Naam bedrijf] vind ik een prachtige winkel, heeft een leuke uitstraling en innovatief karakter en vormt daardoor een voor mij aantrekkelijke werkomgeving. Graag zou ik voor een functie in uw bedrijf in aanmerking komen die aansluit op mijn Curriculum Vitae (zie bijlage).

Ik ben zojuist afgestudeerd aan de opleiding Informatiekunde aan de Universiteit Utrecht. Hier en tijdens mijn stage heb ik veel ervaring opgedaan op het gebied van ICT en online marketing. Mijn expertise varieert van het opzetten van een uitgebreide marketing campagne tot het optimaliseren van websites voor alle gebruikers.

Ik hoop dat mijn enthousiasme en motivatie voor u aanleiding is om mij uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek. Met veel interesse zie ik uw reactie tegemoet.

Met vriendelijke groeten,

[Handtekening]
[Naam]


Voorbeeldbrief sollicitatie 2

(U kunt deze gratis gebruiken)
Bedrijf
Adres
Postcode + Plaats
Evt. Land

Naam klant
Adres
Postcode + Plaats
Evt. Land

Utrecht, 1 Mei 2009

Betreft : sollicitatie projectleider

Geachte mevrouw Janssen,

Bij het zien van de vacature projectleider op uw website was ik direct enthousiast. Het lijkt me een uitdaging om bij uw bedrijf als projectleider aan de slag te gaan, omdat het grote projecten betreft. Hier heb ik reeds ervaring mee, maar wil me hier graag verder in ontwikkelen. Daarnaast denk ik dat de flexibiliteit van de opdrachtgever voor veel afwisseling gaat zorgen.

Met het afronden van mijn communicatie opleiding, waar ik mij voornamelijk heb gericht op het onderdeel projectmanagement heb ik veel geleerd over het leiden van grote projecten als deze. Na mijn studie heb ik een aantal jaar bij een internationaal bouwbedrijf gewerkt, waar ik veel eraring heb opgedaan. Dit was een zeer drukke baan waar ik technisch en economisch verantwoorde projecten opleverde.

Het lijkt me een uitdaging om als projectmanager bij Bouwer Bob aan de slag te gaan. Met mijn flexibele en gemotiveerde instelling weet ik zeker dat ik een positieve bijdrage kan leveren aan uw bedrijf. Het lijkt mij geweldig als ik mijn brief en Curriculum Vitae in persoon kan toelichten.

Met vriendelijke groeten,

[Handtekening]

Wouter Janssen voorbeeldbrief